FAQ - Veelgestelde vragen
Belangrijke Mededeling
We willen je informeren dat één van onze leveranciers de reisorganisator FTI Touristik GmbH, officieel insolventie heeft aangevraagd. Dit betekent dat zij momenteel niet in staat zijn om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.
Wij begrijpen dat dit nieuws zorg en onzekerheid kan veroorzaken, vooral voor klanten die reeds een reis hebben geboekt, onderweg zijn of op het punt staan te vertrekken. We willen je geruststellen dat wij ons uiterste best doen onze klanten correct te informeren en hen bij te staan in het zoeken naar een oplossing.
Om welke reisorganisator gaat het?
Het betreft alleen de reisorganisator FTI Touristik GmbH en 5vorFlug (een merk van FTI Touristik GmbH). Andere reizen geboekt via een Neckermann Travel Shop zijn helemaal niet in het faillissement betrokken en zullen gewoon worden uitgevoerd.
Wie de reisorganisator is van je geboekte pakketreis, vind je terug op je bestelbon of reisdocumenten:
![Screenshot FTI NL nederlandse bestelbon](http://images.ctfassets.net/2c19xu11zm5t/5zpWNFE7YJQm4JzgOrK2Cw/1f47ed69a3185550ec21de1bdf63b8d9/FTI_NL__nederlandse_bestelbon.png)
![Screenshot 5 for flug nederlandse bestelbon](http://images.ctfassets.net/2c19xu11zm5t/5vhPg63IOGhixw9nwoG8Bk/a2c44ed6c5eb4fef0379369775c6fcb6/5_for_flug_nederlandse_bestelbon.png)
Je hebt een pakketreis geboekt bij FTI Touristik GmbH of 5 vor Flug en je bent op de bestemming?
Heb je een pakketreis geboekt bij touroperator FTI Touristik GmbHen ben je op dit moment op bestemming of onderweg naar je bestemming? Dan geldt de wettelijke verzekeringsdekking van het Duitse Reiszekerheidsfonds (“Deutscher Reisesicherungsfonds” - DRSF). In samenwerking met het DRSF streeft FTI Touristik GmbH ernaar om je reis volgens plan te laten verlopen. Als dit niet mogelijk is, wordt er een terugreis voor je georganiseerd. In dit geval wordt er contact met je opgenomen door DRSF. Informatie hierover vind je ook op de website van DRSF (momenteel alleen in het Duits).
Je bent momenteel ter plaatse en de hotelier wil dat voor je verblijf toch nog eens ter plaatse betaalt.
Als je een pakketreis hebt geboekt bij FTI Touristik GmbH en nu ter plaatse bent, neemt het Duitse Garantiefonds (DRSF) de betalingsverplichting over van FTI Touristik GmbH. Het is dus niet de bedoeling dat je zelf ter plaatse nog betaalt voor jouw accommodatie. Als de hotelier aangeeft dat er nog een factuur open staat, dan dient hij deze in te dienen bij het DRSF.
Je kan de hotelier de officiële communicatie van DRSF ook tonen: Duitse versie , Engelse versie en Spaanse versie.
Heb je toch problemen, neem dan telefonisch contact met het service nummer van DRSF: +49 (0)30 78954770 of het noodnummer van FTI: +49 (0)89 710 45 14 98. (Duits en Engels).
Stel dat je uiteindelijk toch genoodzaakt bent om het hotel te betalen, hou dan alle betaalbewijzen bij. Na terugreis kan je dan een claim indien bij DRSF om deze extra kosten te recuperen. Je Neckermann Travel Specialist zal je informeren een claim in te dienen.
Gaat mijn vakantie door?
Indien je een pakketreis hebt geboekt met de reisorganisator FTI Touristik dan zal FTI GmbH niet meer in staat zijn jouw vakantie te organiseren.
Je Neckermann Travel Specialist zal jou contacteren voor het zoeken van een alternatieve reis en zal je informeren hoe je een claim kan indienen bij de verzekeringsmaatschappij DRSF om zo de door jou reeds betaalde bedragen te recupereren. DRSF meldde op 3 juni 2024 op hun site dat alle eerder betaalde sommen van de geannuleerde trips zullen worden terugbetaald.
We behandelen met prioriteit de dossiers waarvan de vertrekdatum het dichtste bij is.
Ben ik nu mijn geld kwijt?
FTI Touristik GmbH is aangesloten bij het Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF), wat vergelijkbaar is met het Garantiefonds Reizen in België. Dit betekent dat je jouw geld nooit kwijt bent. Je Neckerman Travel Specialist zal je informeren hoe een claim bij DRSF in te dienen om zo je betaalde bedragen te recuperen.
We lezen op de website van de FTI Group dat de opening van de procedure ten vroegste in september 2024 verwacht wordt FTI Touristik GmbH & BigXtra Touristik GmbH (fti-group.com)
Je zal een brief van DRSF ontvangen wanneer de insolventieprocedure wordt geopend. Registreer je claim pas nadat je de brief van DRSF hebt ontvangen met behulp van de PIN (persoonlijk identificatienummer) die in de brief wordt vermeld. Wacht tot je deze aanmaningsbrief hebt ontvangen. Deze PIN vergemakkelijkt en versnelt de verwerking van de registratie van je claim.
Ik heb momenteel een voorschot betaald voor mijn vakantie gereserveerd bij FTI Touristik GMBH – moet ik mijn saldo ook nog betalen?
Gezien het faillissement van FTI Touristik GMBH, adviseren wij onze klanten om hun saldo betaling voor hun geboekte reis bij FTI Touristik GmbH niet te betalen. De reeds betaalde bedragen voor deze vakantie kunnen worden geclaimed bij DRSF.
Houd onze website en uw e-mail in de gaten voor eventuele verdere updates.
Je vindt eveneens waardevolle informatie op de website van de consumenten organisatie Test Aankoop https://www.test-aankoop.be/familie-prive/consumentenrechten/nieuws/fti-failliet en de site van FTI Group zelf FTI Touristik GmbH & BigXtra Touristik GmbH (fti-group.com)
Wij betreuren deze situatie ten zeerste. We streven ernaar om je op de juiste manier te informeren, een oplossing te zoeken en je te informeren bij het indienen van een Claim bij DRFS.
We willen je informeren dat de Franse reisorganisator FTI Voyages SAS, op maandag 15 juli officieel het faillissement heeft aangevraagd. Dit betekent dat zij momenteel niet in staat zijn om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.
Wij begrijpen dat dit nieuws zorg en onzekerheid kan veroorzaken, vooral voor klanten die reeds een reis hebben geboekt, onderweg zijn of op het punt staan te vertrekken. We willen je geruststellen dat wij ons uiterste best doen onze klanten correct te informeren en hen bij te staan in het zoeken naar een oplossing.
Je vindt alle informatie op de website van de FTI groep
https://www.fti-group.com/en/insolvency/fti-voyages-sas-customers
Om welke reisorganisator gaat het?
Het betreft de reisorganisator FTI Voyages SAS. Andere reizen geboekt via een Neckermann Travel Shop zijn helemaal niet in het faillissement betrokken en zullen gewoon worden uitgevoerd.
Wie de reisorganisator is van je geboekte pakketreis, vind je terug op je bestelbon of reisdocumenten
Gaat mijn vakantie door?
Indien je een pakketreis hebt geboekt met de reisorganisator FTI Voyages SAS dan zal FTI Voyages SAS niet meer in staat zijn jouw vakantie te organiseren.
Het is de taak van de insolventie verzekeraar van de failliete reisorganisator om de reeds betaalde bedragen terug te storten. Je kan een claim indienen bij APST op https://www.apst.travel/assistance-voyageurs/ door een mail te sturen . Zij nemen verder contact met je op.
Ik heb momenteel een voorschot betaald voor mijn vakantie gereserveerd bij FTI Voyages SAS– moet ik mijn saldo ook nog betalen?
Gezien het faillissement van FTI Voyages SAS, adviseren wij onze klanten om hun saldo betaling voor hun geboekte reis bij FTI Voyages SAS niet te betalen. De reeds betaalde bedragen voor deze vakantie kunnen worden geclaimed via APST op https://www.apst.travel/assistance-voyageurs/
Zij nemen verder contact met je op.
Je kan eveneens terecht op de website van Test Aankoop
https://www.test-aankoop.be/familie-prive/consumentenrechten/nieuws/fti-failliet
Wij betreuren deze situatie ten zeerste. We streven ernaar om je op de juiste manier te informeren
We willen je informeren dat de Zwitsers reisorganisator FTI Touristik AG, op woensdag 26 juni officieel het faillissement heeft aangevraagd. Dit betekent dat zij momenteel niet in staat zijn om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.
Wij begrijpen dat dit nieuws zorg en onzekerheid kan veroorzaken, vooral voor klanten die reeds een reis hebben geboekt, onderweg zijn of op het punt staan te vertrekken. We willen je geruststellen dat wij ons uiterste best doen onze klanten correct te informeren en hen bij te staan in het zoeken naar een oplossing.
Je vindt alle informatie op de website van de FTI groep:
https://www.fti-group.com/en/insolvency/fti-touristik-ag-customers
Om welke reisorganisator gaat het?
Het betreft de reisorganisator FTI Touristik AG. Andere reizen geboekt via een Neckermann Travel Shop zijn helemaal niet in het faillissement betrokken en zullen gewoon worden uitgevoerd.
Wie de reisorganisator is van je geboekte pakketreis, vind je terug op je bestelbon of reisdocumenten
Gaat mijn vakantie door?
Indien je een pakketreis hebt geboekt met de reisorganisator FTI Touristik AG dan zal FTI AG niet meer in staat zijn jouw vakantie te organiseren.
Het is de taak van de insolventie verzekeraar van de failliete reisorganisator om de reeds betaalde bedragen terug te storten. Je kan een claim indienen bij SEDGWICK door een mail te sturen naar ippclaims@nl.sedgwick.com. Zij nemen verder contact met je op.
Ik heb momenteel een voorschot betaald voor mijn vakantie gereserveerd bij FTI Touristik AG – moet ik mijn saldo ook nog betalen?
Gezien het faillissement van FTI Touristik AG, adviseren wij onze klanten om hun saldo betaling voor hun geboekte reis bij FTI Touristik AG niet te betalen. De reeds betaalde bedragen voor deze vakantie kunnen worden geclaimed via SEDGWICK door een mail te sturen naar ippclaims@nl.sedgwick.com. Zij nemen verder contact met je op.
Houd onze website en uw e-mail in de gaten voor eventuele verdere updates.
Wij betreuren deze situatie ten zeerste. We streven ernaar om je op de juiste manier te informeren en een oplossing te zoeken .
Op vakantie tijdens de verkiezingen
De kiezer die, op de dag van de stemming, van zijn woonplaats afwezig is wegens een tijdelijk verblijf in het buitenland en zich bijgevolg in de onmogelijkheid bevindt om zich in het stembureau te melden, kan een andere kiezer machtigen om in hun naam te stemmen.
Op de dag van de stemming moet de volmachtkrijger, om de volmacht te kunnen uitoefenen, in het bezit zijn van het ingevulde volmachtformulier, de eigen identiteitskaart en de eigen oproepingsbrief met het bewijs dat hij/zij reeds heeft gestemd (= de stempel aangebracht in eigen stembureau).
Een kiezer kan slechts één volmacht uitoefenen.
Formulieren
Volmachtformulier voor Belgische kiezers in Vlaanderen (pdf)
Volmachtformulier voor minderjarige kiezers in Vlaanderen (pdf)
Volmachtformulier voor minderjarige kiezers in Brussel (pdf)
De redenen voor de volmacht moeten op het volmachtformulier worden geattesteerd:
de burgemeester of zijn afgevaardigde vermeldt dat de kiezer zich op de dag van de stemming wegens een tijdelijk verblijf in het buitenland in de onmogelijkheid bevindt om zich in het stembureau te melden, op voorwaarde dat de kiezer de nodige bewijsstukken voorlegt of op basis van een verklaring op erewoord als de kiezer een dergelijk bewijsstuk niet kan voorleggen. Het volmachtformulier wordt door de volmachtgever en de volmachtkrijger ondertekend. Het wordt ook ondertekend door de persoon die verklaart dat de kiezer niet naar het stembureau kan komen.
Meer info:
https://verkiezingen.fgov.be/kiezers-ik-kan-niet-gaan-stemmen/stemming-per-volmacht
Algemene vragen
Je kan ons op verschillende manieren snel en eenvoudig contacteren:
Ga langs in één van onze Travel Shops
Telefonisch via +32 (0)9 277 22 88 (Maandag tot en met vrijdag van 10u00 tot 13u00 en van 13u30 tot 17u00. Zaterdag van 10u00 tot 13:00 en van 13u30 tot 17:00. Niet bereikbaar telefonisch op zon- en feestdagen)
Via chat als de button op de site verschijnt
Ja hoor: in elke Belgische provincie (zowel Vlaanderen als Wallonië (behalve de provincie Luxemburg)) hebben we minstens 1 kantoor, in de meeste provincies zelfs meerdere.
In totaal 40 reisbureau's (Travel Shops genoemd bij Neckermann) kan je tijdens de openingsuren binnenstappen - zonder afspraak - en de hulp inroepen van onze ervaren Travel Agents.
Een volledig overzicht met alle adressen en openingsuren vind je hier terug.
Last minutes zijn vakanties met een vertrek binnen de 6 weken. Bij Neckermann spreken we ook van super last minutes. Deze hebben een vertrek binnen de 3 weken!
Klaar en duidelijk: nee.
De Tour Operator Neckermann maakte tot oktober 2019 deel uit van Thomas Cook Group. Bij het faillissement van Thomas Cook werden 40 Neckermann Reisbureaus overgenomen door Wamos Benelux NV, wat werd overgenomen door het Belgisch Investeringsbedrijf CIM Capital
Nee, de gepubliceerde vluchttijden- en routes zijn niet altijd definitief. Tot 2 weken vóór vertrek kunnen er hier nog wijzigingen op komen.
De vlucht kan iets eerder of later vertrekken maar een ochtendvlucht kan bvb. ook een avondvlucht worden of andersom, daar kunnen wij bij Neckermann niets aan doen of voorkomen.
Ook de route kan nog (licht) wijzigen, zo kan er een tussenlanding gepland worden. Dit hoort bij een chartervlucht, als onderdeel van een pakketreis.
Luchthaven en check-in
Algemeen geldt: voor reizen naar Europese landen heb je in principe genoeg met je Belgische (of Nederlandse of Franse) identiteitskaart.
Voor reizen buiten Europa moet je een internationaal reispaspoort hebben.
Pas op: voor beiden geldt: deze documenten moeten nog minstens 6 maand geldig zijn na terugkomst van je reis! Indien dit niet zo is kan je geweigerd worden tot het vliegtuig!
Echter: raadpleeg altijd https://diplomatie.belgium.be/nl/reisdocumenten om na te kijken welke documenten je nodig hebt om naar het buitenland te reizen. Het reizen met de juiste documenten is altijd je eigen verantwoordelijkheid en hier kan Neckermann nooit aansprakelijk worden gesteld.
Zorg ervoor dat je altijd goed op tijd aanwezig bent op de luchthaven zodat je voldoende tijd hebt om in te checken en langs de veiligheidscontrole te gaan.
Wij raden je voor korte afstandsvluchten aan om minstens 2.5 uur voor de geplande vertrektijd van je vlucht aanwezig te zijn op de luchthaven. Voor de lange afstandsvluchten raden we je aan om minstens 3 uur voor de geplande vertrektijd van je vlucht aanwezig te zijn.
Tip: als dit mogelijk is bij je reisorganisator en luchtvaartmaatschappij, check dan op voorhand al online in.
Ja, de geboekte vluchten op Neckermann.be kunnen steeds wijzigen. Dit is een beslissing van de luchtvaartmaatschappij zelf en kunnen wij jammergenoeg niets aan doen.
Best altijd goed zelf de vluchturen op voorhand bekijken en controleren zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen kan je op voorhand online inboeken, maar niet bij allemaal.
Let op: bij sommige maatschappijen is het zelfs verplicht om vooraf online in te checken, bvb Ryanair. Hier zijn er boetes verbonden als je op de luchthaven zelf wilt inchecken.
Let op: dit is altijd een momentopname, wil je 100% zeker zijn? Vraag dan even na bij je Travel Shop of op de website van de luchtvaartmaatschappij zelf.
In bijna elke luchthaven heb je nu bagage drop-off balies. Daar kan je je koffer(s) afgeven en via de computer print je zo je kofferlabel(s) af, plak of hang ze op je koffer en alles komt goed!
Je kan natuurlijk ook je bagage nog steeds afgeven aan de balie van de luchtvaartmaatschappij maar dan moet je waarschijnlijk even aanschuiven in de rij.
Zorg dat je voor de hele vakantie genoeg medicijnen bij je hebt. Neem de medicijnen mee in je handbagage in de originele verpakking van de apotheek. Dit in verband met eventueel ruimbagageverlies.
Daarnaast raden wij aan om een medisch paspoort mee te nemen, zodat je bij eventueel verlies of diefstal, nieuwe medicijnen kunt kopen en bij onderzoek door een douanebeambte kunt aantonen dat het om medicijnen gaat.
Gebruik je medicijnen die onder de Opiumwet vallen?
Deze medicijnen (opiaten) mag je alleen met een speciale verklaring meenemen naar het buitenland. Voorbeelden van deze medicijnen zijn sterke pijnstillers, valium, seresta, ADHD-medicatie en medicinale canabis.
Je loopt de kans op zware straffen als je de regels overtreedt. Informeer bij de ambassade van het land waar je naartoe gaat welke regels in dat land gelden.
Voor alle veiligheid: zorg dat alle verklaringen op papier zowel in het Nederlands, het Frans als het Engels staan.
Verzekeringen
In de prijs van een reis is geen standaard verzekering inbegrepen.
Als je een reis boekt bij Neckermann, kun je echter meteen ook een verzekering bijboeken. Wij doen hiervoor een beroep op de grootste en beste reisverzekeraar in België en Europa, namelijk AXA.
Het is mogelijk een annuleringsverzekering en/of reis- en bijstandsverzekering af te sluiten.
Op onze reisverzekeringspagina kan je terugvinden welke verzekeringen wij aanbieden.
Ja, ook na je boeking is het nog mogelijk om een reisverzekering af te sluiten.
Hiervoor neem je best contact op met de Travel Shop die jouw dossier beheert. Ook bij online boekingen krijg je een Travel Shop toegewezen. Zij zullen je met plezier verder helpen.
Op de bestemming
De transfer naar het hotel is niet altijd inbegrepen. Dit hangt af van het type pakket dat je boekt en de voorwaarden van de reisorganisatie. Als er een transfer inbegrepen is dan staat dat vermeld op je bestelbon en je reisdocumenten.
Indien niet inbegrepen kan je natuurlijk altijd dit extra bijboeken via de Travel Shop.
Controleer hiervoor altijd eerst je reisdocumenten, waar meestal de informatie over de transfer wordt vermeld.
In de aankomsthal van de luchthaven, vind je vaak ook een vertegenwoordiger van je reisorganisator. Dit is echter niet op alle luchthavens het geval.
Heb je toch problemen bij het vinden van je transfer? Neem dan contact op met de aanbieder van de transfer die op je reisdocumenten vermeld staat.
Je ontvangt deze informatie via de reisorganisator. Sommigen organisatoren sturen hiervoor een e-mail, anderen werken met Whatsapp of via de reisleiding.
Vaak ontvangt het hotel waar je verblijft ook de informatie over deze ophaaltijden voor de terugvlucht. Deze informatie is meestal 24 à 48 uur voor je terugvlucht beschikbaar.
Check zeker ook de reisleiding "borden" die je meestal vindt in de grotere hotels.
Dit hangt af van de reisorganisator en de bestemming. Als doorverkoper heeft Neckermann geen eigen reisleiding op je bestemming. Op je reisdocumenten die je ontvangt kan je echter checken hoe je je reisorganisator kan bereiken ter plaatse.
Als er onverhoopt iets niet naar wens verloopt tijdens je vakantie, dien je volgende stappen te ondernemen:
Contacteer eerst de receptie van je verblijf. Meestal kan deze jouw probleem meteen verhelpen.
Als de receptie je niet kan helpen, neem dan meteen contact op met de reisleiding via je de contactgegevens in de reisdocumenten. Vergeet dus zeker niet om deze documenten mee te nemen op reis.
Een klacht zal door de reisorganistor nooit aanvaard worden worden na retour indien er op de bestemming niet de mogelijkheid werd gegeven om het probleem op te lossen. Altijd de reisorganisator ter plaatse het probleem melden.
In heel wat hotels wordt van de heren verwacht dat ze een lange broek dragen in het restaurant, zeker voor het avondmaal.
Niet zelden wordt een korte broek of short geweigerd.
Half pension: bestaat uit het ontbijt en één hoofdmaaltijd (meestal het avondmaal) per overnachting.
Vol pension: onder vol pension verstaat men het ontbijt, de lunch en het avondmaal per overnachting.
All inclusive: een selectie van maaltijden en dranken zijn inbegrepen gedurende het hele verblijf (verschilt per hotel, zie beschrijving telkens).
Soms kan je ook een half pension plus of vol pension plus verkrijgen: de plus betekend dan meestal dat de dranken bij de maaltijden inbegrepen zijn.
Naast deze formules heb je ook nog regelmatig "Logies" en "Logies en ontbijt".
Bij logies is er niets van maaltijden of dranken inbegrepen en moet je hier dus zelf voor kijken, bij Logies en ontbijt is het ontbijt dus enkel inbegrepen.
Uw hotelkamer is de dag van aankomst in principe ten vroegste beschikbaar vanaf 14 uur.
De dag van terugkeer dient u de kamer te verlaten ten laatste om 12 uur (in sommige hotels kan dit ook vroeger zijn).
Opgelet: de getoonde foto's van de accommodatie zijn een "woonvoorbeeld" of "kamervoorbeeld". De grootte en/of inrichting kunnen verschillen.