FAQ - Veelgestelde vragen
Belangrijke Mededeling
De onderstaande vragen en antwoorden dienen als leidraad. Ze vormen geen juridisch bindende verklaringen. Ze zijn bedoeld voor reizigers die bij FTI Touristik GmbH, FTI Voyages SAS of FTI Touristik AG een pakketreis of zogenaamde gekoppelde reisdiensten hebben geboekt, die op het moment van het faillissement van FTI nog niet zijn begonnen of nog niet zijn afgerond.
We willen je informeren dat één van onze leveranciers, de reisorganisator FTI Touristik GmbH, officieel insolventie heeft aangevraagd. Dit betekent dat zij momenteel niet in staat zijn om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.
Wij begrijpen dat dit nieuws zorg en onzekerheid kan veroorzaken. We willen je geruststellen dat wij ons uiterste best doen onze klanten correct te informeren en hen bij te staan in het zoeken naar een oplossing.
Om welke reisorganisator gaat het?
Het betreft alleen de reisorganisator FTI Touristik GmbH en 5vorFlug (een merk van FTI Touristik GmbH). Andere reizen geboekt via een Neckermann Travel Shop zijn helemaal niet in het faillissement betrokken en zullen gewoon worden uitgevoerd.
Ben ik nu mijn geld kwijt?
FTI Touristik GmbH is aangesloten bij het Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF). Dit is de verzekeringsmaatschappij waar FTI Touristik GmbH een insolventieverzekering bij heeft afgesloten voor pakketreizen.
Hoe verloopt de terugbetalingsaanvraag via DRSF?
Het DRSF (i.e. de insolventieverzekeraar van FTI Touristik GmbH) stuurt je per mail of per post een pin-code. Aan de hand van deze pincode kan je inloggen op hun platform om je aanvraag tot terugbetaling in te dienen.
In de afgelopen weken hebben wij echter steeds meer berichten ontvangen dat veel van de klanten nog geen informatie hebben gekregen van de FTI-faillissementscurator of van het DRSF over het terugbetalingsproces.
De FTI-curator heeft ons bevestigd dat er tot nu toe inderdaad geen informatie door DRSF is verzonden en dat daarmee het tot nu toe bekende terugbetalingsproces bij DRSF nog niet is opgestart voor deze klanten. Dit is te wijten aan het feit dat zij niet over de nodige klantengegevens beschikken om deze pin-codes te verzenden.
We hebben ondertussen een mogelijkheid ontvangen om de gegevens op een veilige manier te delen met hen. DRSF zal dus met de klanten contact opnemen om de pin-codes te bezorgen. Blijkbaar zou het ook mogelijk zijn om al een claim in te dienen zonder pincodes maar daar zijn we niet zeker dat het proces even vlot zal verlopen
Welke documenten heb je nodig om je aanvraag in te dienen?
DRSF verzekeringscertificaat (Sicherungsschein)
Je bestelbon
Betalingsbewijs van de door jou betaalde bedragen
Indien nodig een volmacht van medereizigers (in het geval deze afzonderlijk betaalden). Er wordt namelijk maar 1 dossier geopend per reis.
We verwijzen je graag naar de website van DRSF voor verdere informatie
Waarom kreeg ik een pin-code ook al kon mijn reis gewoon doorgaan ?
Wegens het faillissement is het niet duidelijk welke klanten eventueel zijn vertrokken zonder enige hinder en welke klanten extra onkosten hebben moeten maken. Daarvoor contacteert DRSF alle klanten die tijdens of na het faillissement op de bestemming waren. Indien je geen schade hebt, mag je deze vraag gewoon negeren.
Houd onze website en uw e-mail in de gaten voor eventuele verdere updates.
Je vindt eveneens waardevolle informatie op de website van de consumenten organisatie Test Aankoop en de site van FTI Group zelf FTI Touristik GmbH & BigXtra Touristik GmbH (fti-group.com)
Wij betreuren deze situatie ten zeerste. We streven ernaar om je op de juiste manier te informeren, een oplossing te zoeken en je te informeren bij het indienen van een Claim bij DRSF.
We willen je informeren dat de Franse reisorganisator FTI Voyages SAS, op maandag 15 juli officieel het faillissement heeft aangevraagd. Dit betekent dat zij momenteel niet in staat zijn om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.
Wij begrijpen dat dit nieuws zorg en onzekerheid kan veroorzaken, vooral voor klanten die reeds een reis hebben geboekt, onderweg zijn of op het punt staan te vertrekken. We willen je geruststellen dat wij ons uiterste best doen onze klanten correct te informeren en hen bij te staan in het zoeken naar een oplossing.
Je vindt alle informatie op de website van de FTI groep
https://www.fti-group.com/en/insolvency/fti-voyages-sas-customers
Update februari 2025 - Update February 2025
Neckermann plaatst de tevredenheid van haar klanten op de eerste plaats. Zij is zeer begaan met die reizigers, die door het faillissement van FTI Voyages SAS hun reis in het water zagen vallen en probeert hen in de mate van het mogelijke met raad en daad bij te staan. Neckermann is een doorverkoper van reizen en is zo niet aansprakelijk voor de goede uitvoering van deze reizen, die worden georganiseerd door reisorganisatoren. De gelden die zij van klanten ontvangt, betaalt zij door naar deze organisatoren. Neckermann behoudt de gelden van de klanten dus niet. Zij kan en moet deze gelden niet terugbetalen. Het is daarom dat Neckermann niet kan ingaan op vragen tot terugbetaling van haar klanten. Het is evident dat reizigers niet het slachtoffer kunnen zijn van het faillissement van reisorganisatoren waarmee Neckermann samenwerkt. Neckermann gaat dan ook enkel in zee met organisatoren die een verzekering afsloten die garandeert dat, als deze organisatoren failliet gaan, de reizigers hun geld terugkrijgen, als hun reis niet door kan gaan. De reisorganisatoren van de FTI-groep zijn hier geen uitzondering op. Zowel de verzekeraar van FTI (Touristik GmbH) in Duitsland als de verzekeraar van FTI (Touristik AG) in Zwitserland, bevestigden al de getroffen reizigers te zullen terugbetalen. Terwijl FTI Voyages SAS de gelden van de klanten van Neckermann ontving, weigert haar verzekeraar halsstarrig de reizigers terug te betalen. Omdat dit ook wettelijk niet verantwoord is, zijn procedures lopende om de verzekeraar alsnog tot terugbetaling te dwingen. Terwijl Neckermann hierbij geen partij is -zij voldoet immers volledig aan de wet- volgt zij deze procedures op in het belang van haar klanten en hoopt zij dat er op deze manier spoedig een oplossing komt.
Terwijl zij zelf geen oplossing kan voorzien, doet Neckermann vanaf de zijlijn haar uiterste best opdat elke reiziger terugbetaling ontvangt van de verzekeraar van FTI Voyages SAS. Neckermann verleent haar volledige medewerking aan consumentenorganisaties en aan de overheid om mee een oplossing te bewerkstelligen.
EN:
Neckermann places customer satisfaction as a top priority and makes every effort to inform and support them as much as possible. Neckermann is a travel retailer, meaning it does not create or organize trips itself but offers those from partner tour operators.
Payments made by customers are directly passed on to these organizers. Therefore, Neckermann does not retain these funds and has neither the obligation nor the ability to process refunds. Unfortunately, this means that Neckermann cannot grant refund requests from its customers.
It is clear that travelers should not be the victims of the bankruptcy of the tour operators Neckermann collaborates with. That is why Neckermann only works with operators who have subscribed to insurance ensuring that, in case of bankruptcy, travelers will be reimbursed if their trip cannot take place. The tour operators of the FTI group are no exception to this rule. Both the insurer of FTI (Touristik GmbH) in Germany and the insurer of FTI (Touristik AG) in Switzerland have already confirmed that they will reimburse the affected travelers. However, although FTI Voyages has received payments from Neckermann's customers, its insurer is stubbornly refusing to compensate the travelers.
This situation does not comply with the law, and legal proceedings are underway to force the insurer to honor its commitments. Neckermann is not a party to these proceedings, as it has fully met its legal obligations, but it is closely monitoring the situation in the best interest of its customers and hopes a solution will be found quickly. While it cannot provide a solution itself, Neckermann is doing its utmost behind the scenes to ensure each traveler receives a refund from the FTI Voyages SAS insurer. Neckermann is fully cooperating with consumer organizations and authorities to contribute to finding a solution.
Om welke reisorganisator gaat het?
Het betreft de reisorganisator FTI Voyages SAS. Andere reizen geboekt via een Neckermann Travel Shop zijn helemaal niet in het faillissement betrokken en zullen gewoon worden uitgevoerd.
Wie de reisorganisator is van je geboekte pakketreis, vind je terug op je bestelbon of reisdocumenten
Gaat mijn vakantie door?
Indien je een pakketreis hebt geboekt met de reisorganisator FTI Voyages SAS dan zal FTI Voyages SAS niet meer in staat zijn jouw vakantie te organiseren.
Het is de taak van de insolventie verzekeraar van de failliete reisorganisator om de reeds betaalde bedragen terug te storten. Je kan een claim indienen bij APST op https://www.apst.travel/assistance-voyageurs/ door een mail te sturen . Zij nemen verder contact met je op.
Ik heb momenteel een voorschot betaald voor mijn vakantie gereserveerd bij FTI Voyages SAS– moet ik mijn saldo ook nog betalen?
Gezien het faillissement van FTI Voyages SAS, adviseren wij onze klanten om hun saldo betaling voor hun geboekte reis bij FTI Voyages SAS niet te betalen. De reeds betaalde bedragen voor deze vakantie kunnen worden geclaimed via APST op https://www.apst.travel/assistance-voyageurs/
Hoewel Neckermann het ongemak dat je als reiziger hebt ondervonden oprecht betreurt, kunnen wij je alleen maar aanraden om je te wenden tot de curator van FTI Voyages SAS of tot hun verzekeraar APST. Het is jammer dat deze verzekeraar zijn uiterste best doet om zich van elke aansprakelijkheid te onttrekken.
Je zal tot het inzicht komen dat de houding die APST aanneemt, als insolventieverzekeraar van organisator FTI Voyages SAS, volledig in strijd is met het Europees recht. Indien APST zich kan beroepen op bepalingen uit het Frans recht, zijn deze bepalingen in elk geval in strijd met het Europees recht, dat voorrang geniet. Volledigheidshalve merken wij op dat de FOD Economie van al het bovenstaande op de hoogte is en de Franse autoriteiten hierop heeft aangesproken. Wij hopen dat er via die weg snel een oplossing komt voor deze situatie.
Je kan eveneens terecht op de website van Test Aankoop https://www.test-aankoop.be/familie-prive/consumentenrechten/nieuws/fti-failliet
We willen je informeren dat de Zwitsers reisorganisator FTI Touristik AG, op woensdag 26 juni officieel het faillissement heeft aangevraagd. Dit betekent dat zij momenteel niet in staat zijn om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.
Wij begrijpen dat dit nieuws zorg en onzekerheid kan veroorzaken, vooral voor klanten die reeds een reis hebben geboekt, onderweg zijn of op het punt staan te vertrekken. We willen je geruststellen dat wij ons uiterste best doen onze klanten correct te informeren en hen bij te staan in het zoeken naar een oplossing.
Je vindt alle informatie op de website van de FTI groep:
https://www.fti-group.com/en/insolvency/fti-touristik-ag-customers
Om welke reisorganisator gaat het?
Het betreft de reisorganisator FTI Touristik AG. Andere reizen geboekt via een Neckermann Travel Shop zijn helemaal niet in het faillissement betrokken en zullen gewoon worden uitgevoerd.
Wie de reisorganisator is van je geboekte pakketreis, vind je terug op je bestelbon of reisdocumenten
Gaat mijn vakantie door?
Indien je een pakketreis hebt geboekt met de reisorganisator FTI Touristik AG dan zal FTI AG niet meer in staat zijn jouw vakantie te organiseren.
Het is de taak van de insolventie verzekeraar van de failliete reisorganisator om de reeds betaalde bedragen terug te storten. Je kan een claim indienen bij SEDGWICK door een mail te sturen naar ippclaims@nl.sedgwick.com. Zij nemen verder contact met je op.
Ik heb momenteel een voorschot betaald voor mijn vakantie gereserveerd bij FTI Touristik AG – moet ik mijn saldo ook nog betalen?
Gezien het faillissement van FTI Touristik AG, adviseren wij onze klanten om hun saldo betaling voor hun geboekte reis bij FTI Touristik AG niet te betalen. De reeds betaalde bedragen voor deze vakantie kunnen worden geclaimed via SEDGWICK door een mail te sturen naar ippclaims@nl.sedgwick.com. Zij nemen verder contact met je op.
Houd onze website en uw e-mail in de gaten voor eventuele verdere updates.
Wij betreuren deze situatie ten zeerste. We streven ernaar om je op de juiste manier te informeren en een oplossing te zoeken .
Neckermann
Met meer dan 45 jaar ervaring is Neckermann een naam waar je op kan vertrouwen. Onze Belgische achtergrond betekent dat we de reiswensen en verwachtingen van onze klanten door en door kennen. Onze vakanties zijn samengesteld met de typische Belgische vakantieganger in gedachten: strandvakanties aan de mooiste kusten, citytrips naar levendige steden en ook last minute aanbiedingen voor wie graag last minute beslist. Bovendien staan we met ons team van travel specialists altijd klaar om je te helpen, zowel online, telefonisch als in onze 38 travel shops verspreid over het land.
We werken enkel samen met partners die aan onze kwaliteitsnormen voldoen en kunnen zo voor elke reiziger een mooie selectie aanbieden. Van exotische vakanties en citytrips tot last minutes en autovakanties – bij Neckermann vind je het allemaal, met de zekerheid dat je altijd de beste prijs-kwaliteitsverhouding krijgt.
Bij Neckermann weten we als geen ander hoe belangrijk een zorgeloze gezinsvakantie is. We bieden een uitgebreid aanbod van familievriendelijke bestemmingen en accommodaties aan, zorgvuldig geselecteerd op basis van kindvriendelijke voorzieningen, zoals kidsclubs, zwembaden en familiekamers. Onze travel specialisten helpen je om een bestemming te kiezen die perfect past bij jouw gezin, zodat jij en je kinderen volop kunnen genieten, zonder zorgen. Of het nu gaat om een zonnige strandvakantie of een avontuurlijk uitje in de bergen, met Neckermann kan je zeker zijn van een topvakantie voor het hele gezin.
Met Neckermann kies je voor zekerheid en betrouwbaarheid. Wij zijn een 100% Belgisch reisbedrijf dat al meer dan 45 jaar actief is, en we zijn aangesloten bij de nodige garantiesystemen. Onze reisexperts volgen jouw boeking persoonlijk op en staan klaar voor eventuele vragen of aanpassingen. We werken uitsluitend met betrouwbare partners en bieden daarnaast omruilgaranties en de mogelijkheid om je vakantie te verzekeren. Zo vertrek je met een gerust hart en kan je volledig focussen op genieten.
Bij Neckermann geloven we dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn. Daarom werken we met zorgvuldig geselecteerde partners die ons helpen om kwalitatieve vakanties voor elk budget aan te bieden. Of je nu kiest voor een luxueuze vijfsterrenreis of een betaalbare familievakantie, wij zorgen ervoor dat je het beste krijgt binnen jouw budget. Dankzij onze sterke relaties met partners en onze ervaring kunnen we scherpe prijzen onderhandelen en voordelige opties voorstellen zonder aan kwaliteit in te boeten.
Een all-inclusive vakantie via Neckermann biedt je maximale ontspanning zonder onverwachte kosten. Van de maaltijden tot de activiteiten, alles is op voorhand geregeld en inbegrepen. Wij werken enkel met betrouwbare partners die kwaliteit hoog in het vaandel dragen, zodat jij onbezorgd kan genieten. Onze travel specialists kennen de beste all-inclusive bestemmingen en helpen je met plezier om de juiste keuze te maken. Of het nu een luxueus resort is of een familievriendelijk hotel met animatie en kinderclubs, je weet op voorhand precies waar je aan toe bent.
Onze ervaring en sterke partnerschappen maken het mogelijk om aantrekkelijke last minute deals aan te bieden zonder in te boeten op kwaliteit. Onze partners onderhandelen rechtstreeks met hotels en luchtvaartmaatschappijen, waardoor we scherpe prijzen kunnen bieden voor last minutes die soms tot de helft goedkoper zijn. En hoewel het last minute is, zorgen onze travel specialists ervoor dat alles tot in de puntjes geregeld is. Zo vertrek je op het laatste moment, maar zonder zorgen, naar de bestemming van je dromen.
Wat is een kortingscode? Een kortingscode is een digitale kortingsbon die je bij het afrekenen van je aankoop kan gebruiken. Zo geniet je van een directe korting op je reis.
Wat is een vakantiebon? Een vakantiebon is geen korting maar een betaalmiddel voor je vakantie en kan voorlopig alleen in onze Travel Shops ingewisseld worden.
Onderstaande voorwaarden gelden voor het gebruik van kortingscodes die je worden aangeboden door Neckermann Belgium. Door gebruik te maken van een Neckermann kortingscode ga je akkoord met deze voorwaarden:
Iedere kortingscode heeft een vervaldatum. Na deze vervaldatum kan de kortingscode niet meer worden gebruikt.
Kortingscodes kunnen niet gebruikt worden voor reeds geboekte reizen en openstaande dossiers. Ze kunnen alleen gebruikt en dus ingevoerd worden tijdens het boekingsproces van een nieuwe reis.
Kortingscodes kunnen zowel op www.neckermann.be, in één van onze Neckermann Travel Shops of bij onze Neckermann reisexperten gebruikt worden.
Een kortingscode geldt voor alle Neckermann-reizen, behalve voor Corendon-reizen. Die zijn enkel in de shop met kortingscode te boeken.
Je kan kortingscodes niet inruilen voor cash geld.
Kortingscodes worden eenmalig verstrekt. In geval van diefstal of verlies vindt geen vergoeding plaats. Onder verlies valt ook het (per ongeluk) wissen van e-mails.
Het is niet toegestaan kortingscodes te wijzigen of te vervalsen met inbegrip van hacking, verspreiding van virussen, spamming of doorsturen (forwarden). Iedere (poging tot) fraude of andere niet-toegestane handeling wordt geregistreerd en leidt ertoe dat het gebruik van kortingscodes wordt ontzegd.
Je kan kortingscodes niet gebruiken voor commerciële doeleinden en/of andere doeleinden dan waarvoor ze zijn uitgegeven.
Per boeking kun je maximaal 1 kortingscode inwisselen.
Kortingscode zijn niet combineerbaar met andere kortingscodes, maar wel met andere kortings- of verkoopsgebonden acties.
Het inwisselen van je kortingscode is eenvoudig:
Selecteer de vakantie die je graag wenst te boeken.
Voeg in de tweede stap van het reserveringsproces je extra’s toe (zoals bagage, transfer en verzekeringen).
Personaliseer je vakantie: geef de namen van alle reizigers in, alsook jouw persoonlijke gegevens als hoofdaanmelder.
Ga vervolgens verder naar het betaalscherm. Bij deze betalingsmodaliteiten vink je ‘ik heb een kortingscode’ aan. Voer hieronder je code in.
Voerde je een geldige kortingscode in, dan wordt de waarde van de code meteen afgetrokken van je totale reisprijs.
Algemene vragen
Je kan ons op verschillende manieren snel en eenvoudig contacteren:
Ga langs in één van onze Travel Shops
Telefonisch via +32 (0)9 277 22 88 (Maandag tot en met vrijdag van 10u00 tot 13u00 en van 13u30 tot 17u00. Zaterdag van 10u00 tot 13:00 en van 13u30 tot 17:00. Niet bereikbaar telefonisch op zon- en feestdagen)
Via chat als de button op de site verschijnt
Ja hoor: in elke Belgische provincie (zowel Vlaanderen als Wallonië (behalve de provincie Luxemburg)) hebben we minstens 1 kantoor, in de meeste provincies zelfs meerdere.
In totaal 40 reisbureau's (Travel Shops genoemd bij Neckermann) kan je tijdens de openingsuren binnenstappen - zonder afspraak - en de hulp inroepen van onze ervaren Travel Agents.
Een volledig overzicht met alle adressen en openingsuren vind je hier terug.
Last minutes zijn vakanties met een vertrek binnen de 6 weken. Bij Neckermann spreken we ook van super last minutes. Deze hebben een vertrek binnen de 3 weken!
Klaar en duidelijk: nee.
De Tour Operator Neckermann maakte tot oktober 2019 deel uit van Thomas Cook Group. Bij het faillissement van Thomas Cook werden 40 Neckermann Reisbureaus overgenomen door Wamos Benelux NV, wat werd overgenomen door het Belgisch Investeringsbedrijf CIM Capital
Nee, de gepubliceerde vluchttijden- en routes zijn niet altijd definitief. Tot 2 weken vóór vertrek kunnen er hier nog wijzigingen op komen.
De vlucht kan iets eerder of later vertrekken maar een ochtendvlucht kan bvb. ook een avondvlucht worden of andersom, daar kunnen wij bij Neckermann niets aan doen of voorkomen.
Ook de route kan nog (licht) wijzigen, zo kan er een tussenlanding gepland worden. Dit hoort bij een chartervlucht, als onderdeel van een pakketreis.
Onze partners
Samen met onze betrouwbare partners, stuk voor stuk sterke internationale en Europese spelers, zorgen we voor een uitgebreid en gevarieerd aanbod. Benieuwd welke reisorganisator jouw vakantie uitvoert? Ontdek hieronder het overzicht van al onze partners die rechtstreeks via onze website boekbaar zijn.
&Olives Travel is een Nederlandse reisorganisatie gespecialiseerd in bijzondere en authentieke accommodaties, weg van de massa, zowel binnen als buiten Europa. Ze combineren unieke bestemmingen met kleinschalige verblijven, lokale ervaringen en persoonlijke service. Met meer dan 50 jaar ervaring biedt &Olives Travel een gevarieerd aanbod, van fly-drives en rondreizen tot verre reizen. Duurzaamheid staat bij &Olives altijd voorop: milieubewust ondernemen en sociale verantwoordelijkheid zitten in hun DNA.
Alltours is één van de grootste Duitse touroperators en dé specialist in zonvakanties. Je vindt er een breed aanbod naar favoriete bestemmingen zoals Spanje, Griekenland en Turkije – van betaalbare vakantiehotels tot luxueuze resorts. Dankzij eigen hotelmerken zoals Allsun (voor een brede doelgroep) en Alltoura (voor wie luxe en exclusiviteit zoekt) is er altijd voor ieder wat wils. Met veel keuze, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en jarenlange ervaring is Alltours een betrouwbare partner voor zorgeloze vakanties.
Bentour Reisen is een Zwitserse reisorganisatie. Deze reisorganisator is gespecialiseerd in vakanties naar Turkije, maar biedt ook reizen aan naar andere bestemmingen rond het Middellandse Zee gebied. Het Bentour aanbod, een breed scala aan vakantiebestemmingen staat bekend om zijn focus op kwaliteit, samenwerkingen met tophotels, persoonlijke service en lokale vertegenwoordiging.
Corendon is een Turks-Nederlandse reisorganisatie die sinds 2000 vakantiedromen waarmaakt. Wat ooit begon met vliegvakanties naar Turkije, groeide uit tot een toonaangevende touroperator met een breed aanbod aan zonvakanties binnen én buiten Europa. Van de grote bestemmingen Spanje en Griekenland tot het exotische Curaçao, Bonaire, Indonesië en de Emiraten: Corendon staat bekend om zijn sterke prijs-kwaliteitverhouding. Met eigen luchtvaartmaatschappijen en Corendon Hotels & Resorts biedt het bedrijf complete en flexibele vakantiepakketten aan.
Coral Travel is een internationale touroperator die in de jaren ’90 in Turkije werd opgericht en inmiddels is uitgegroeid tot een grote speler in Europa. Vooral in Duitsland is Coral sterk vertegenwoordigd, maar ook in meer dan twintig andere landen. De organisatie richt zich vooral op pakketvakanties naar zonnige bestemmingen en combineert haar internationale ervaring met een goede prijs-kwaliteitsverhouding.
De Jong Intra Vakanties is een Nederlandse touroperator die al sinds de jaren ’70 actief is. Met een breed aanbod aan bus- en vliegvakanties, citytrips, rondreizen en autovakanties, vooral binnen Europa, is er voor elke reiziger iets passends. Dankzij de combinatie van persoonlijke service en veelzijdige keuze is De Jong Intra uitgegroeid tot een vertrouwde naam in de Nederlandse reiswereld.
FERIEN Touristik begon als een Duitse touroperator en maakt vandaag deel uit van het internationale Coral Travel. Dankzij die samenwerking combineert FERIEN de betrouwbaarheid en expertise van een grote speler met een ruim aanbod en scherpe lastminuteprijzen.
NTRAVEL is een Nederlandse touroperator en bovendien een exclusieve Neckermann partner. Het zeer ruime NTRAVEL aanbod op bekende en minder bekende bestemmingen is via Neckermann.be en alle Neckermann Travel Shops boekbaar aan extra scherpe prijzen.
Schauinsland Reisen is één van de grootste onafhankelijke Duitse touroperators met meer dan 100 jaar ervaring. Het bedrijf biedt vakanties aan naar populaire bestemmingen binnen en buiten Europa. Met een focus op luxe- en familiehotels, zeer scherpe prijzen en persoonlijke service, is Schauinsland Reisen een betrouwbare keuze voor een zorgeloze vakantie.
YelloSun is een Belgische touroperator die zonnige vakanties aanbiedt naar populaire bestemmingen in Europa en de Caraïben. In de Yellosun pakketten zijn bagage en transfers altijd inbegrepen, waardoor je zorgeloos vertrekt. YelloSun staat bekend om goede organisatie, klantvriendelijkheid en scherpe prijzen.
Wist je dat je bovendien in onze 38 Travel Shops nog een extra uitgebreid aanbod aan vakanties kan boeken? Denk maar aan alle vakanties van Travelworld, Digitrips, Sunweb, Live to Travel, Imagine Travel, Pegase,… en nog zoveel meer.
Luchthaven en check-in
Algemeen geldt: voor reizen naar Europese landen heb je in principe genoeg met je Belgische (of Nederlandse of Franse) identiteitskaart.
Voor reizen buiten Europa moet je een internationaal reispaspoort hebben.
Pas op: voor beiden geldt: deze documenten moeten nog minstens 6 maand geldig zijn na terugkomst van je reis! Indien dit niet zo is kan je geweigerd worden tot het vliegtuig!
Echter: raadpleeg altijd https://diplomatie.belgium.be/nl/reisdocumenten om na te kijken welke documenten je nodig hebt om naar het buitenland te reizen. Het reizen met de juiste documenten is altijd je eigen verantwoordelijkheid en hier kan Neckermann nooit aansprakelijk worden gesteld.
Zorg ervoor dat je altijd goed op tijd aanwezig bent op de luchthaven zodat je voldoende tijd hebt om in te checken en langs de veiligheidscontrole te gaan.
Wij raden je voor korte afstandsvluchten aan om minstens 2.5 uur voor de geplande vertrektijd van je vlucht aanwezig te zijn op de luchthaven. Voor de lange afstandsvluchten raden we je aan om minstens 3 uur voor de geplande vertrektijd van je vlucht aanwezig te zijn.
Tip: als dit mogelijk is bij je reisorganisator en luchtvaartmaatschappij, check dan op voorhand al online in.
Ja, de geboekte vluchten op Neckermann.be kunnen steeds wijzigen. Dit is een beslissing van de luchtvaartmaatschappij zelf en kunnen wij jammergenoeg niets aan doen.
Best altijd goed zelf de vluchturen op voorhand bekijken en controleren zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen kan je op voorhand online inboeken, maar niet bij allemaal.
Let op: bij sommige maatschappijen is het zelfs verplicht om vooraf online in te checken, bvb Ryanair. Hier zijn er boetes verbonden als je op de luchthaven zelf wilt inchecken.
Let op: dit is altijd een momentopname, wil je 100% zeker zijn? Vraag dan even na bij je Travel Shop of op de website van de luchtvaartmaatschappij zelf.
In bijna elke luchthaven heb je nu bagage drop-off balies. Daar kan je je koffer(s) afgeven en via de computer print je zo je kofferlabel(s) af, plak of hang ze op je koffer en alles komt goed!
Je kan natuurlijk ook je bagage nog steeds afgeven aan de balie van de luchtvaartmaatschappij maar dan moet je waarschijnlijk even aanschuiven in de rij.
Zorg dat je voor de hele vakantie genoeg medicijnen bij je hebt. Neem de medicijnen mee in je handbagage in de originele verpakking van de apotheek. Dit in verband met eventueel ruimbagageverlies.
Daarnaast raden wij aan om een medisch paspoort mee te nemen, zodat je bij eventueel verlies of diefstal, nieuwe medicijnen kunt kopen en bij onderzoek door een douanebeambte kunt aantonen dat het om medicijnen gaat.
Gebruik je medicijnen die onder de Opiumwet vallen?
Deze medicijnen (opiaten) mag je alleen met een speciale verklaring meenemen naar het buitenland. Voorbeelden van deze medicijnen zijn sterke pijnstillers, valium, seresta, ADHD-medicatie en medicinale canabis.
Je loopt de kans op zware straffen als je de regels overtreedt. Informeer bij de ambassade van het land waar je naartoe gaat welke regels in dat land gelden.
Voor alle veiligheid: zorg dat alle verklaringen op papier zowel in het Nederlands, het Frans als het Engels staan.
Verzekeringen
In de prijs van een reis is geen standaard verzekering inbegrepen.
Als je een reis boekt bij Neckermann, kun je echter meteen ook een verzekering bijboeken. Wij doen hiervoor een beroep op de grootste en beste reisverzekeraar in België en Europa, namelijk AXA.
Het is mogelijk een annuleringsverzekering en/of reis- en bijstandsverzekering af te sluiten.
Op onze reisverzekeringspagina kan je terugvinden welke verzekeringen wij aanbieden.
Ja, ook na je boeking is het nog mogelijk om een reisverzekering af te sluiten.
Hiervoor neem je best contact op met de Travel Shop die jouw dossier beheert. Ook bij online boekingen krijg je een Travel Shop toegewezen. Zij zullen je met plezier verder helpen.
Op de bestemming
De transfer naar het hotel is niet altijd inbegrepen. Dit hangt af van het type pakket dat je boekt en de voorwaarden van de reisorganisatie. Als er een transfer inbegrepen is dan staat dat vermeld op je bestelbon en je reisdocumenten.
Indien niet inbegrepen kan je natuurlijk altijd dit extra bijboeken via de Travel Shop.
Controleer hiervoor altijd eerst je reisdocumenten, waar meestal de informatie over de transfer wordt vermeld.
In de aankomsthal van de luchthaven, vind je vaak ook een vertegenwoordiger van je reisorganisator. Dit is echter niet op alle luchthavens het geval.
Heb je toch problemen bij het vinden van je transfer? Neem dan contact op met de aanbieder van de transfer die op je reisdocumenten vermeld staat.
Je ontvangt deze informatie via de reisorganisator. Sommigen organisatoren sturen hiervoor een e-mail, anderen werken met Whatsapp of via de reisleiding.
Vaak ontvangt het hotel waar je verblijft ook de informatie over deze ophaaltijden voor de terugvlucht. Deze informatie is meestal 24 à 48 uur voor je terugvlucht beschikbaar.
Check zeker ook de reisleiding "borden" die je meestal vindt in de grotere hotels.
Dit hangt af van de reisorganisator en de bestemming. Als doorverkoper heeft Neckermann geen eigen reisleiding op je bestemming. Op je reisdocumenten die je ontvangt kan je echter checken hoe je je reisorganisator kan bereiken ter plaatse.
Als er onverhoopt iets niet naar wens verloopt tijdens je vakantie, dien je volgende stappen te ondernemen:
Contacteer eerst de receptie van je verblijf. Meestal kan deze jouw probleem meteen verhelpen.
Als de receptie je niet kan helpen, neem dan meteen contact op met de reisleiding via je de contactgegevens in de reisdocumenten. Vergeet dus zeker niet om deze documenten mee te nemen op reis.
Een klacht zal door de reisorganistor nooit aanvaard worden worden na retour indien er op de bestemming niet de mogelijkheid werd gegeven om het probleem op te lossen. Altijd de reisorganisator ter plaatse het probleem melden.
In heel wat hotels wordt van de heren verwacht dat ze een lange broek dragen in het restaurant, zeker voor het avondmaal.
Niet zelden wordt een korte broek of short geweigerd.
Half pension: bestaat uit het ontbijt en één hoofdmaaltijd (meestal het avondmaal) per overnachting.
Vol pension: onder vol pension verstaat men het ontbijt, de lunch en het avondmaal per overnachting.
All inclusive: een selectie van maaltijden en dranken zijn inbegrepen gedurende het hele verblijf (verschilt per hotel, zie beschrijving telkens).
Soms kan je ook een half pension plus of vol pension plus verkrijgen: de plus betekend dan meestal dat de dranken bij de maaltijden inbegrepen zijn.
Naast deze formules heb je ook nog regelmatig "Logies" en "Logies en ontbijt".
Bij logies is er niets van maaltijden of dranken inbegrepen en moet je hier dus zelf voor kijken, bij Logies en ontbijt is het ontbijt dus enkel inbegrepen.
Uw hotelkamer is de dag van aankomst in principe ten vroegste beschikbaar vanaf 14 uur.
De dag van terugkeer dient u de kamer te verlaten ten laatste om 12 uur (in sommige hotels kan dit ook vroeger zijn).
Opgelet: de getoonde foto's van de accommodatie zijn een "woonvoorbeeld" of "kamervoorbeeld". De grootte en/of inrichting kunnen verschillen.
Op vakantie tijdens de verkiezingen
De kiezer die, op de dag van de stemming, van zijn woonplaats afwezig is wegens een tijdelijk verblijf in het buitenland en zich bijgevolg in de onmogelijkheid bevindt om zich in het stembureau te melden, kan een andere kiezer machtigen om in hun naam te stemmen.
Op de dag van de stemming moet de volmachtkrijger, om de volmacht te kunnen uitoefenen, in het bezit zijn van het ingevulde volmachtformulier, de eigen identiteitskaart en de eigen oproepingsbrief met het bewijs dat hij/zij reeds heeft gestemd (= de stempel aangebracht in eigen stembureau).
Een kiezer kan slechts één volmacht uitoefenen.
Formulieren
Volmachtformulier voor Belgische kiezers in Vlaanderen (pdf)
Volmachtformulier voor minderjarige kiezers in Vlaanderen (pdf)
Volmachtformulier voor minderjarige kiezers in Brussel (pdf)
De redenen voor de volmacht moeten op het volmachtformulier worden geattesteerd:
de burgemeester of zijn afgevaardigde vermeldt dat de kiezer zich op de dag van de stemming wegens een tijdelijk verblijf in het buitenland in de onmogelijkheid bevindt om zich in het stembureau te melden, op voorwaarde dat de kiezer de nodige bewijsstukken voorlegt of op basis van een verklaring op erewoord als de kiezer een dergelijk bewijsstuk niet kan voorleggen. Het volmachtformulier wordt door de volmachtgever en de volmachtkrijger ondertekend. Het wordt ook ondertekend door de persoon die verklaart dat de kiezer niet naar het stembureau kan komen.
Meer info:
https://verkiezingen.fgov.be/kiezers-ik-kan-niet-gaan-stemmen/stemming-per-volmacht